
columbia journalism review  11

to the Deseret News for 
dereliction of journalis-
tic duty in its coverage 
of the Mormon Church 
and the Church’s in-

volvement in Proposition 8, the successful California ballot 
measure to ban same-sex marriage. 

In March, new allegations surfaced about donations made 
by the Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints to support 
the California legislation. Although the church reported that 
the sum of its donations was less than $200,000, a California 
advocacy group asked the state to investigate the church’s 
involvement with the National Organization for Marriage, 
which spent millions on the campaign. The inquiry into the 
Church’s support is ongoing. 

In its reporting, the Deseret News gave short shrift to the 
allegations, only quoting sources who defended the Church, 
whereas the competing Salt Lake Tribune, and other publi-
cations, published several articles on the topic that let both 
sides express their positions. 

The Salt Lake City-based News has been owned by the 
Mormon Church since it was founded in 1850. The paper has 
long struggled to define its editorial sensibility vis-à-vis the 
Church. Under former editor John Hughes, the News tried to 
emulate The Christian Science Monitor model, in which the 
Church does not have a say editorially. But the arrival of cur-
rent editor-in-chief Joe Cannon signaled a marked change in 
direction. In November 2007, Cannon sent a memo to his staff 
announcing that the News would begin to more closely serve 
the lds community, both in Utah and around the world. 

One of Cannon’s most visible changes was the launch of 
Mormon Times, a new section in the paper, with a matching 
Web site, MormonTimes.com.

Over the past year, state-government editor Josh Loftin 
says, Cannon has made it clear that the paper should seek 
to boost its readership in the lds community, and has used 

“more Mormon” to describe the direction of the News. At the 
end of February, Cannon reorganized the newsroom, moving 
assistant managing news editor Chuck Gates and business 
editor Julianne Basinger to less influential positions as a 
result of their reluctance to get with the program. In protest, 
about a dozen reporters withheld their bylines from their 
articles on February 25. Loftin was outspoken about the pres-
sure from Cannon, telling the Salt Lake Tribune that stories 
had been killed or altered so that they do not offend Mormon 

“sensibilities or put the lds church in a negative light.” 
The News can’t have it both ways—either it’s an unques-

tioning voice for the Mormon Church or it’s a publication 
that serves its entire community with unflinching coverage 
that holds nothing sacred.

to Eyewitness News on kiro7, Seattle’s cbs 
affiliate, for failing to publicly address serious 

questions about the accuracy of two of its reports. In October 
and November 2008, investigative reporter Chris Halsne 
led a team that produced two segments about voter fraud 
in Washington’s King County. The first claimed that state 
voter rolls contained hundreds of felons who were ineligible 
to vote. The second suggested that dead voters were on the 
rolls and casting ballots. As a result of the stories, the state 
election board received dozens of complaints. 

But Washington Secretary of State Sam Reed, whose office 
oversees elections, filed a complaint with the Washington 
News Council, contending that the stories were fundamen-
tally inaccurate. He cited one particularly egregious error in 
which the “deceased” voter featured in one of Halsne’s stories 
was actually the son who shared his dead father’s name. The 
widow of the alleged ghost voter told Reed’s office that she had 
tried to explain this to the kiro7 reporter. In the second story, 
the “felon voter” interviewed had actually been convicted of a 
misdemeanor, which would not disqualify her from voting. 

Reed also criticized the analytical methodology used by 
Halsne and his team. By comparing data from the state’s 
Department of Corrections with Voter Registration data, 
Reed’s complaint claims, kiro7 got an incomplete and erro-
neous picture that included numerous false-positive results. 
For example, while the doc may have listed individuals as 
convicted felons, some may have had their voting rights 
restored by “completing all terms of the sentence, or, for 
felonies committed prior to 2000, by allowing 10 years to pass 
since conviction or release, whichever is later.” Therefore, 
some convicted felons listed on the voting rolls were, in fact, 
legitimate voters. 

After determining that Reed’s complaint met the “serious 
and substantive” threshold, the news council delivered a for-
mal complaint to kiro7 inviting them to respond to Reed and 
offering informal mediation that could avoid a public-hearing 
process. The station’s general manager Eric Lerner, joined 
by Halsne and two other staffers, finally agreed to meet with 
Reed and his aides on January 21, and Lerner said that at the 
meeting, the station stood by its stories. But several weeks 
later, the two stories in question were removed from kiro7’s 
Web site, without explanation; a kiro7 spokeswoman—the 
only representative from the station who would discuss the 
matter with cjr—said only that the station stands by the 
stories. “We take stories down from the Web site every day,” 
said Maria Lamarca Anderson. 

What’s disappointing isn’t that kiro7 made mistakes—
journalists make mistakes all the time—but that it has 
refused to either own up to them or explain why it stands 
by the stories.  cjr

Send nominations 
dartsandlaurels@cjr.org 

darts & laurels  katia bachko

Illustration by Jacqui Oakley


